Brev:
Laktoseintolerance - 12 mdr.
27. februar 2011
Alder:
12 mdr.
Laktoseintolerance - 12 mdr.
Kære Helen
Da jeg selv og min familie er laktoseintollerente er jeg lidt påpasselig med at give Ivalu mælk.
Jeg fuldammede til 6 mdr. Fra 10-12mdr har hun fået 200ml Allomin2 inden sengetid, men den faser vi ud i løbet af ugen. Hun spiser og drikker godt i løbet af dagen og sover 11 timer i træk om natten.
Hun spiser havregrød lavet på 1dl letmælk til morgenmad, hytteost på makrel til frokost, ærtesovs med letmælk i til aftensmad.
Hun bryder sig faktisk ikke om mælkeprodukter (har prøvet mælk, tykmælk, youghurt, skæreost, ostehapsere og philadelphia). Hun skærer ansigt og vender hovedet væk. Hun er ellers slet ikke kræsen. ELSKER al anden mad! - og mad med skjult mælk.
Hun skriger nogle høje hyl i timen op til afføring, som ellers er normal konsistens og hver formiddag. Jeg tænker at det måske er pga mælken i havregrøden?! Det kan jeg jo prøve at undlade i en periode. Jeg får selv meget ondt i maven inden toiletbesøg af laktose.
Der findes jo laktosefrimælk fra arla pga tilsat laktase. Må vores datter få mælk med tilsat laktase? Jeg kender ikke til dette "tilsætningsstof".
Hvad er det der er så vigtigt at få via mælken?
Hun spiser meget varieret: masser af fisk, grønt, rugbrød, gryn, rødder og frugt. Bare ikke så mange mælkeprodukter.
Hvordan kan en kost og kosttilsskudplan se ud med kun lidt mælk?
Kærlig hilsen Nadja